Woensdag 25 januari - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu Woensdag 25 januari - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu

Woensdag 25 januari

25 Januari 2017 | Chili, San Pedro de Atacama

Woensdag 25 januari
We worden rond 8.45 opgehaald en doen een rondje in het dorp om iedereen op te halen.
Daarna gaan we richting Toconao. Onderweg zien we lamas! Wel wat ver weg en waarschijnlijk niet wild, maar het belooft wat :)

Door naar de zoutvlaktes waar we ons eerste 'wild life' kunnen gaan spotten: flamingo's!
We luisteren eerst even naar de gids en lopen dan richting de zoutvlakte. Ze zitten redelijk ver weg, maar ze zijn er zeker!! Daarnaast is de omgeving adembenemend. Tussen de besneeuwde bergtoppen in sta je te kijken naar deze mooie vogels op een enorme vlakte. Ook een fantastisch gezicht om ze te zien vliegen met op de achtergrond de rode bergen van San Pedro de Atacama!
Het water waar ze in staan, stinkt wel maar dat maakt niet uit.

Na de zoutvlakte gaan we naar de lagunes altiplano en dus de bergen in. De meren liggen op ruim 4200m (dorp waar we zitten, ligt op 2400m).
Onderweg naar boven zien we één lama! Helemaal alleen en hij rent weg als onze bus dichterbij komt. Helaas, ook te laat met foto/filmen maar er komen er vast meer.

We rijden dichter naar de besneeuwde toppen en het uitzicht is fantastisch!! Precies zoals we ze uit de boekjes kennen.
Prachtig. Het wordt nog beter als we 4 lamas zien lopen. We denken een gezin want er zitten een paar kleintjes tussen.
Wat geweldig om ze zo in hun eigen omgeving te zien! Ze lopen langs de lagune en dan weer de berg op. Super! Wild life check 2 :)

Na de lagunes zakken we weer naar beneden voor de lunch. Meerdere mensen uit onze bus worden niet goed als we beneden aankomen, hoogteziekte. Dat zijn 3 bordjes eten minder. Hoofdpijn voelen wij, maar verder niet. Gelukkig!

We krijgen een bouillon met kip en groenten en daarna gevulde courgette. De roze pudding/ gelei slaan we over. Ook al is het 15.00 geweest en we enorme trek hebben!

Na de 'lunch' weer terug naar San Pedro de Atacama. Daar pakken de wolken zich al weer samen en lijkt het weer te (gaan) regenen.

Als we bij appartement aankomen is het nog droog, maar we zien wel bliksem. Het blijft droog, maar toch zitten we om 19.15 weer zonder stroom. Het zal wel ergens ingeslagen zijn of ergens in het dorp regent het wel?
Gelukkig hebben we gedoucht en waren we met WiFi de route aan het uitstippelen.

Volgende stop is weer Antofagasta, dan Copiapo, Ovalle en dan richting de Andes (als in dorpje Los Andes). Dan kunnen we maandag de 30e hopelijk Argentinië in. We hebben hier papieren voor nodig en dus ook het autoverhuurbedrijf. Hopelijk gaat de stroom er snel weer op zodat we dat ook kunnen regelen.
Dan hopen we paar dagen in Mendoza te kunnen blijven. Vrijdag weer Santiago. Zaterdag afspraak met collega's Hinke die hier dan ook zijn (voor werk) en dan zondag naar Valparaiso. Vanuit daar dinsdag naar het vliegveld rijden en dan landen we woensdag al weer op Schiphol!
Maar eerst weer naar beneden rijden. We zijn de 2000km inmiddels ruim gepasseerd!

Maar wat een geweldige dag vandaag!!!

• 26 Januari 2017 - 09:18

Anna:

Mooi verslag en mooie foto's. Waren de flamingo's wel roze?
    Heb op de foto's 1 alpaca kunnen ontdekken maar dan moet je de foto wel vergroten

• 29 Januari 2017 - 21:09

Bernadette :