Zaterdag 21 januari - Reisverslag uit Chañaral, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu Zaterdag 21 januari - Reisverslag uit Chañaral, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 21 januari

21 Januari 2017 | Chili, Chañaral

Zaterdag 21 januari
We zitten om 7.55 aan het ontbijt. Het stelt niet veel voor, maar het is met liefde gemaakt. Hinke checkt of de auto er nog staat en om 8.30u vertrekken we uit een bewolkt La Serena richting Chanaral (waar het erg zonnig en warm zou moeten zijn).

We hebben ernstige behoefte aan koffie, maar de eerste mogelijkheid is 180 km rijden. Even doorbijten dus. We zijn er inmiddels achter dat we cappuccino bij de tankstations moeten halen. Die automaten met Nescafé lijken, gek genoeg, toch het meest op de koffie die we willen.

Na de bergen verandert het landschap na Vallenar van bergachtig naar woestijn. Enorme zandduinen met de bergen op de achtergrond, heel gaaf. De weg is lang en lijkt oneindig. Even lijken we de enige auto op de weg.

Het landschap is prachtig! We zijn duidelijk in de woestijn.
Onderweg is er niets, behalve empanadas. En die laten we ff staan, haha.

We worden verwend met het landschap, we zijn al even onderweg en Lento heeft het zwaar gehad. Gelukkig zijn de wegen na Vallenar redelijk vlak. Toch gaat vol gas gepaard met veel herrie en dus een radio die harder gaat.

We zijn bijna bij Chanaral en het wordt wat rotsachtiger. Conchita geeft aan dat we nog maar 7 minuten te gaan hebben, we beginnen ons een beetje zorgen te maken over de keuze van hotel aqualuna (ook al was er weinig keus).

Natuurlijk moeten we ook hier weer zoeken en springt Renske meerdere keren uit de auto om te kijken of we ons hotel hebben gevonden. Af en toe zijn we opgelucht dat het 'm niet was :)

Per ongeluk vinden we ons hotel en het ziet er van buiten erger uit dan van binnen. Helaas geen raam op de kamer, maar verder prima. We hebben een koelkast!

De omgeving is prachtig. Woestijn aan de kust, duidelijk waar men op doorreis is naar het noorden of juist weer de andere kant op naar Santiago. We zien nl. meer bussen naar het zuiden gaan dan naar het noorden.

We raken in gesprek met een Noorse man, getrouwd met Chileense. Hij herkent ons als Nederlands. Niet toevallig zitten wij met de kaart van chili om een plan te maken. Hij helpt ons met goede tips!
Helaas hebben we moeten concluderen dat we het noorden (Lauca) niet gaan halen. We moeten de weg die we hebben gereden ook nog terug en we 'moeten' ook nog de grens over naar Mendoza in Argentinië... tijd gaat ons tegen werken :(

We hebben geen gelegenheid om te koken, dus zoeken we iets. Blijkt niet makkelijk om 20.00 op zaterdagavond. Uiteindelijk komen we uit bij een soort cafetaria van wat blijkt van ons hotel. Hamburger met bier. Morgen hebben we accommodatie geboekt waar we zelf koken en opeens bedenken dat de winkels morgen wel eens dicht kunnen zijn. Tja, we zijn verwend in NL met alles open op zondag.
We lopen nog langs de supermarkt en halen spullen die een dagje auto overleven. Het is inmiddels al weer 30 en het koelt s avonds af tot slechts 23 Gr.

Morgen rijden we naar Antofogasta, via een national parc en niet de standaard route. Daar slapen we, we denken redelijk luxe.
Vanuit daar naar San Pedro de Atacama, waar we 3 nachten blijven. Ook een beetje als rustplekje na al het gehaast en gejaag van de afgelopen dagen.

• 22 Januari 2017 - 09:43

Anna:

Wat weer een leuk verslag!
    Ook mooie foto's.
    Ja het wordt wel tijd dat jullie eens een rustpauze inlassen.
    Het is hier nog steeds winterweer.
    Goede reis vandaag naar Antofogasta; hebben jullie al alpaca's gezien?