Woensdag 18 januari - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu Woensdag 18 januari - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Chili2017 - WaarBenJij.nu

Woensdag 18 januari

18 Januari 2017 | Chili, Santiago de Chile

De eerste keer wakker worden is om 5.15 uur. Ontbijt is pas vanaf 07.30, dus we moeten nog even wachten.
Om 8.30 zitten we aan het ontbijt, wat prima verzorgd is.

Omdat we maar een paar dagen in Santiago zijn, maar wel een goed beeld van de stad willen hebben, besluiten we om de echte toerist uit te hangen en op de rode bus te gaan.
Eerst proberen koffie ergens te krijgen, want die bij onze b&b was niet geweldig.
Koffietentjes zijn allemaal nog dicht? Het is 9.05... hoe laat begint men hier met werken? Het is druk op straat met auto's en mensen. We lopen duidelijk mee in de ochtendspits. Bussen vol worden uitgeladen.

Koffie dus... eerste ervaring met Zuidamerikaanse koffie was in Buenos Aires bij de Starbucks en daar kregen we een beker warme melk. Renske herinnert zich dat haar moeder haar gewaarschuwd heeft. Je moet een speciaal soort koffie bestellen, helaas weet Rens niet meer wat dat was.
We vinden een tentje en bestellen dit keer macchiato, nu zit er bijna geen melk in....

Op zoek naar de grote rode bushalte.... navigeren in Santiago gaat ons nog niet heel goed af....
Om 9.00 vertrekken we van huis, we lopen en zoeken, lopen en zoeken, weer terug en weer lopen. Nergens een halte te zien!

We besluiten een andere halte te gaan zoeken. Eentje die makkelijker lijkt te vinden is die bij Costanera Center. Een enorm hoge toren waarvan ze beweren dat het de hoogste van Zuid-Amerika is. Wederom geen halte of winkeltje die kaartjes voor de bus verkoopt. Wat is dat toch? Begrijpen wij het niet of zijn de Chilenen hier niet ingericht op toerisme?!

Omdat we de toren sowieso in zouden gaan (plan was om dat na de tour te doen) , zoeken we niet langer naar een halte maar gaan we omhoog. 300 meter en wat een fantastisch uitzicht over alle kanten van de stad.
Langs de ramen worden er punten vermeld die je vanaf daar zou moeten kunnen zien..... het zal weer aan ons liggen, maar we zien ze niet behalve het stadion in de verte.
Je zou zeggen dat bijvoorbeeld een begraafplaats met 2 miljoen mensen, incl. een aantal presidenten en andere bekende Chilenen moeilijk te missen moet zijn.....maar wij zien het niet.

We gaan naar de 4e etage (proberen weer eens koffie, maar het is weer een beker warme melk) want we hebben begrepen dat de kaartjes voor de bus op deze etage te koop zijn. Spannend!

En ja hoor, midden in een immense mall staat een kleine rode balie met turistik. We vragen naar de opstaphalte en met Google street view wordt het uitgelegd. Enige handicap is dat er geen bordje is.....
Aha! We kunnen dus wel langs meerdere haltes zijn gelopen als ze geen bordje hebben! We zien de mensen van voor ons in de rij en gaan bij hun zetten. Een kwartier later is het eindelijk zo ver en zitten we in de bus! Het is inmiddels 11.15. Oordopjes in en inschakelen op kanaal 2 voor Engelse begeleiding.

We krijgen een goed beeld vd stad, schoon maar o zo druk met verkeer. Het lijkt of elke weg een snelweg is. Ze zijn veelal 4 baans en men rijdt vrij roekeloos en vooral ook erg dicht langs je.
We rijden eerst door het nieuwe moderne deel vd stad, via Bellavista naar het oude, historische deel van de stad.
Bellavista spreekt ons allebei aan. Rustiger en weinig hoogbouw, kleurrijk maar met vele zwarte electriciteitskabels aan elkaar geknoopt.
Bellavista zou wel eens de wijk kunnen zijn waar we aan het eind vd reis een accommodatie gaan zoeken.
Als we het historische deel vd stad binnen rijden, staat het verkeer muurvast. We besluiten uit te stappen bij Plaza de la Constitución en een stukje te lopen. Het enorme regeringsgebouw doemt op. Prachtig met een grote Chileense vlag samen met wat kleinere exemplaren is dit niet te missen.
We eten heel gezond een slaatje op Paseo Bulnes, een rustige, autovrije 'boulevard'.
Na de lunch stappen we weer op bus en vervolgen we de reis naar onze buurt, Providencia. We stappen uit bij de halte die we vanmorgen niet konden vinden. We hadden er niet verder naast kunnen zitten, maar goed we hebben toch het hele rondje gemaakt.
Nog even een biertje op terras en dan naar 'onze tuin'.
Het aantal stappen vandaag tot 16.00 uur is 15.168 en de kmteller staat op 12,2 en we moeten nog eten ;).
Gelukkig zit er een leuk tentje, denken we, op 95m afstand.

Terwijl we wijntje in 'onze tuin' doen, komt er een Nederlands echtpaar bij ons zitten. Wij aan het begin van onze reis zijn, zij vliegen morgen terug na een mooie reis door het zuiden incl. Argentinië.

We eten uiteindelijk in een klein Spaans tentje, wat volgende week waarschijnlijk Egyptisch is. Engels is moeilijk, maar uiteindelijk vertelt een jongen wat de bedoeling is. Ze zijn Spaans maar zijn in overgang naar Egyptisch omdat de eigenaar daarvandaan komt. Waterpijpen komen spontaan op tafel.

Montadito is heerlijk, tonijn is helaas wat minder roze dan we gewend zijn.
Flessen witte wijn hebben ze niet koud, maar de mensen zijn erg behulpzaam en vriendelijk dat ijs en koelers met de wijn geserveerd worden.
Zelfs onze Nederlandse vrienden hebben dit restaurant gevonden, terwijl we iets anders hadden aangeraden hahaha.

Wij stippelen route uit voor morgen, eerst Viña Carmen (ook wel Santa Rita), leverancier van Vinites.
Na de tour bij Carmen gaan we richting de kust, naar Concon.

• 18 Januari 2017 - 23:22

Marianne:

Ha meiden,
    Wat n leuke verslagen! Zie dat de foto's toch zijn doorgekomen. Fijn om een beetje mee te kunnen genieten

• 19 Januari 2017 - 09:19

Anna Ferwerda:

Goedemorgen meisjes,
    Uiteindelijk heb ik jullie verslag ook gevonden. Gisteren na het bridgen had ik er geen puf meer voor.
    Dat wordt niet alleen voor jullie maar ook voor mij genieten de komende weken.
    Nu is het net of je er zelf bij bent.
    Mooie schone stad Santiago.
    Hier is de eerste marathon op natuurijs geweest in Noordlaren gisteren, maar nu dooit het al weer.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag!